zondag 14 augustus 2011

Take it easy

Smakken met kauwgum, spugen op straat, huilende/krijsende kinderen in het openbaar, daar kan ik niet zo goed tegen. En tegen traaglopende mensen ook niet.
Ik vind het aardig irritant wanneer ik op mijn eigen tempo boodschappen wil doen, en dan gehinderd wordt door praatgrage mensen midden in de winkelstraat. Natuurlijk leidt deze straat naar de supermarkt. Of, dat als ik achter een groepje veertigers loop, en ik nét op het punt sta ze in te halen, ze besluiten stil te gaan staan. Als gevolg dat ik een noodstop moet maken om ongemakkelijke botsingen tegen te gaan. Nee, het leven is niet altijd even gemakkelijk.

Vandaag ben ik tot de ontdekking gekomen waar ik zeker niet heen moet gaan als ik deze irritatie in bedwang wil houden. Namelijk: Blantyre, wat ligt in Malawi. Mijn grote vriend Google heeft mij verteld dat dit ergens rechts onderin Afrika ligt. En dat het daar momenteel 28 graden Celsius is. Lief he, dat hij dat er even bij vermeld.
Anywho, in Malawi lopen zij gemiddeld 2,08 kilometer per uur. 'Even' een blokje om lopen heeft hier dus een hele andere betekenis dan wij kennen. Als het stamhoofd al bijna 3 uur van zijn huisje af is, maken zij zich nog lang geen zorgen over een vermissing.
Misschien dat de Malawiërs geen ongeduldigheid en drukte kennen, dat is een mogelijke optie.
Ik ken (helaas) deze fenomenen wel. En ik ben zeker niet de enige, anders was het niet onderzoekswaardig geweest.

Zo is hoogleraar Wiseman van mening dat je aan de hand van een bepaalde wandelsnelheid kan voorspellen hoe druk mensen het hebben. Hoe sneller we lopen, des te drukker we het hebben.
Ik denk dat dit niet op mij van toepassing is hoor. Ook al heb ik de hele dag proffesioneel op de bank liggen maffen, je zult me snel zien lopen. Dit klopt dus niet helemaal, wijze WijzeMan.

En weet je wat ik nu ga doen?
Mezelf met hoge snelheid verplaatsen naar de geliefde bank. Superdruk focussen op een beeldscherm.
Toedels! 

Om nog even te benadrukken hoe vervelend trage mensen kunnen zijn, verwijs ik jullie graag naar dit filmpje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten